Kriminalitáshoz vezető értéktrend általános iskolás gyermekeknél
Absztrakt
A szerzők a kutatás keretében a fiatalkor és gyermekkor határán álló fiúk kriminalitással kapcsolatos tapasztalatait és értékrendjét vizsgálták. A vizsgálati mintába került fiúk iskolatípus és területi elhelyezkedés szerint reprezentálják a budapesti iskolákba járó 14 éves korosztályt. Az eredmények alapján megállapítható, hogy ezek a fiatalok már határozottan kirajzolódó értékrenddel rendelkeznek. Véleményüket az értékpreferenciáik befolyásolják. A kriminalitással való kapcsolatuk alapján a vizsgált korosztály négy csoportba sorolható: nem érintettek, áldozatok, elkövetők, kriminális csoport. Az egyes csoportokba tartozó fiatalokat markánsan elkülöníthető értékrendszer jellemzi. A megfigyelt értékek és a kriminális tapasztalatok között szignifikáns összefüggés mutatható ki.