(e-)Micromobility in Urban Traffic Management
Copyright (c) 2025 Harangozó Valentin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
Micromobility, which includes electric scooters, bicycles and other small transport devices, is playing an increasingly important role in urban traffic management. The aim of this study is to provide a comprehensive picture of the impact of this form of transport, with a special focus on Hungary. The analysis will present the environmental and traffic management benefits of micromobility, as well as the regulatory and infrastructural challenges. International examples, including case studies from Paris, Copenhagen and Barcelona, are also presented, highlighting innovative solutions and their potential for adaptation. The results show that micromobility can make a significant contribution to sustainable and efficient urban transport systems through appropriate regulation and integrated development.
Keywords:
How to Cite
References
ARAGÓN, Pablo – KALTENBRUNNER, Andreas– CALLEJA-LÓPEZ, Antonio– PEREIRA, Andrés – MONTERDE, Arnau– BARANDIARAN, Xabier E. – GÓMEZ, Vicenç (2017): Deliberative Platform Design: The Case Study of the Online Discussions in Decidim Barcelona. Social Informatics: 9th International Conference, SocInfo 2017, Oxford, UK, September 13–15, 2017, Proceedings, Part II 9, 277–287. Springer. Online: https://doi.org/10.1007/978-3-319-67256-4_22
BAKONYI Péter – HANÁK Gyula – SALLAI Gyula (2021): Okosváros-fejlesztés útja öt ország összefogásával. Budapest: Hírközlési és Informatikai Tudományos Egyesület (HTE).
BANISTER, David (2008): The Sustainable Mobility Paradigm. Transport Policy 15(2), 73–80. Online: https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2007.10.005
BANISTER, David – HICKMAN, Robin (2013): Transport Futures: Thinking the Unthinkable. Transport Policy, 29, 283–293. Online: https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2012.07.005
CHESHMEHZANGI, Ali – YOU, Nicholas – SIRI, José – BIRCH, Eugénie (2024): Regional Sustainability and Coordination with Cycle Superhighways Initiative in the Capital Region of Denmark. In Harnessing Urban Innovation to Unlock the Sustainable Development Goals. Springer, 33–39. Online: https://doi.org/10.1007/978-981-99-9971-2_3
DESMOND, Kevin (2018): Electric Motorcycles and Bicycles: A History Including Scooters, Tricycles, Segways and Monocycles. [h. n.]: McFarland.
ESZTERGÁR-KISS Domonkos – LIZARRAGA, Julio C. Lopez (2021): Az e-mikromobilitás és az utazási szokások vizsgálata különböző európai városokban. In PÉTER Tamás (szerk.): XV. IFFK 2021: Innováció és fenntartható felszíni közlekedés. Budapest: Magyar Mérnökakadémia, Paper 5.
Európai Parlament (2019): Tények és adatok az autók szén-dioxid-kibocsátásról (infografika). 2019. március 22. Online: https://www.europarl.europa.eu/topics/hu/article/20190313STO31218/tenyek-es-adatok-az-autok-szen-dioxid-kibocsatasrol-infografika
FELFÖLDI Péter – HARANGOZÓ Valentin (2021): Az alternatív közlekedési eszközök budapesti helyzetképe, különös tekintettel az e-rollerekre. Közbiztonsági Szemle, 2(1), 9–38.
FELFÖLDI Péter (2024): Recenzió Hans-Erhard Lessing A bicikli kultúrtörténete című könyvéről. Magyar Rendészet, 24(3), 247–259. Online: https://doi.org/10.32577/mr.2024.3.15
GÁBOR Brigitta (2022): Az intelligens közlekedési rendszerek szerepe az okos városok fejlesztésében. Észak-Magyarországi Stratégiai Füzetek, 19(3), 100–116. Online: https://doi.org/10.32976/stratfuz.2022.38
GIUFFRIDA Nadia, Michela Le PIRA, Giuseppe INTURRI, és Matteo IGNACCOLO (2021): Addressing the public transport ridership/coverage dilemma in small cities: A spatial approach. Case studies on transport policy 9, sz. 1: 12–21. Online: https://doi.org/10.1016/j.cstp.2020.06.008
GIVONI, Moshe – BANISTER, David (2013): Moving Towards Low Carbon Mobility. [h. n.]: Edward Elgar Publishing. Online: https://doi.org/10.4337/9781781007235
HAJNAL Tünde – KERÉNYI László Sándor – FLEISCHER Tamás – JUHÁSZ Mattias (2019): Budapest új mobilitási terve: A mobilitástervezés folyamata, előzmények, eredmények és további teendők. Városi Közlekedés, 55(3), 25–38.
KELLER Krisztina szerk. (2021): A kerékpáros turizmus és ökoturizmus fejlesztési stratégiája a Rákos-patak mentén az ökoszisztéma szolgáltatások keretrendszerében. Ktatási jelentés. Budapest: Corvinus Egyetem. Online: https://doi.org/10.14267/978-963-503-895-4
KOCSIS János Balázs – GERE László (2021): Okos város globális nézőpontból. Századvég, 1(1), 101–129.
LATINOPOULOS, Charilaos – PATRIER, Agathe – SIVAKUMAR, Aruna (2021): Planning for e-Scooter Use in Metropolitan Cities: A Case Study for Paris. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 100. Online: https://doi.org/10.1016/j.trd.2021.103037
Le Monde (2023): Trottinettes electriques les parisiens ont vote contre le maintien en libre-service dans la capitale. 2023. április 2. Online: https://www.lemonde.fr/politique/article/2023/04/02/trottinettes-electriques-les-parisiens-ont-vote-contre-le-maintien-en-libre-service-dans-la-capitale_6168001_823448.html
Magyar Igazságügyi és Szakértői Kamara (2023): Az új KRESZ-ben várhatóan az elektromos roller is szerepel. 2023. július 31. Online: https://miszk.hu/index.php/967-az-uj-kresz-ben-varhatoan-az-elektromos-roller-is-szerepet-kap
MAJOR Róbert szerk. (2019): Forgalomszervezés és -irányítás. Budapest: Dialog Campus.
MOLNÁR Bálint – MUNKÁCSY András – JÁSZBERÉNYI Melinda (2023): Budapest vizsgálata belföldi kerékpáros turisztikai desztinációként. Turizmus Bulletin, 23(4), 5–14. Online: https://doi.org/10.14267/TURBULL.2023v23n4.1
MOSCO, Vincent (2019): Okosvárosok a digitális világban. Ford. Lukács Tibor. Budapest: Pallas Athéné.
MUELLER, Natalie – ROJAS-RUEDA, David – KHREIS, Haneen – CIRACH, Marta – ANDRÉS, David – BALLESTER, Joan – BARTOLL, Xavier – DAHER, Carolyn – DELUCA, Anna – ECHAVE, Cynthia – MILÀ, Carles – MÁRQUEZ, Sandra – PALOU, Joan – PÉREZ, Katherine – TONNE, Cathryn – STEVENSON, Mark – RUEDA, Salvador – NIEUWENHUIJSEN, Mark (2020): Changing the Urban Design of Cities for Health: The Superblock Model. Environment International, 134. Online: https://doi.org/10.1016/j.envint.2019.105132
NAGY Sándor (2022): Mikromobilitás Szegeden. Előadás. Online: https://csmkik.hu/storage/documents/November2022/UAAwudWuP2kNggae06VA.pdf
OLABI A. G. – WILBERFORCE, Tabbi – OBAIDEEN, Khaled – SAYED, Enas Taha – SHEHATA, Nabila – ALAMI, Abdul Hai – ABDELKAREEM, Mohammad Ali (2023): Micromobility: Progress, Benefits, Challenges, Policy and Regulations, Energy Sources and Storage, and Its Role in Achieving Sustainable Development Goals. International Journal of Thermofluids, 17. Online: https://doi.org/10.1016/j.ijft.2023.100292
Profitline (2019): Átadták a pécsi közösségi kerékpármegosztó rendszert, a PécsiKét. Online: https://profitline.hu/Atadtak-a-pecsi-kozossegi-kerekparmegoszto-rendszert-a-PecsiKet-394495
PUKLER Gábor (2021): Jövő Mobilitása Szövetség – MVÜK, Online: https://mvuk.hu/pukler-gabor-elnok-jovo-mobilitasa-szovetseg
SCHELLONG, Daniel – SADEK, Philipp – SCHAETZBERGER, Carsten – BARRACK, Tyler (2019): The Promise and Pitfalls of e-Scooter Sharing. Europe, 12(15).
SHAHEEN, Susan – CHAN, Nelson – BANSAL, Apaar – COHEN, Adam (2015): Shared Mobility: A Sustainability & Technologies Workshop: Definitions, Industry Developments, and Early Understanding. Berkeley: Transportation Sustainability Research Centre. Online: https://escholarship.org/uc/item/2f61q30s
SOKOLOWSKI, Maciej M. (2020): Laws and Policies on Electric Scooters in the European Union: A Ride to the Micromobility Directive? European Energy and Environmental Law Review, 29(4), 127–140. Online: https://doi.org/10.54648/EELR2020036
SZALMÁNÉ CSETE Mária – BIRÓ Kinga (2022): A fenntartható közlekedés klímainnovációs vonatkozásai. In Logisztikai Évkönyv. Budapest: MLE, 273–285. Online: https://doi.org/10.23717%2FLOGEVK.2022.25
SZEMERE Dorottya –NEMESLAKI András (2024): A bérelhető elektromos rollerek megjelenésének hatása a városi közlekedésre. Marketing & Menedzsment, 58(2), 16–28. Online: https://doi.org/10.15170/MM.2024.58.02.02
SZUMSKI, Charles (2022): Copenhagen’s Dream of Being Carbon Neutral by 2025 Goes up in Smoke. Euractiv, 2022. augusztus 23. Online: https://www.euractiv.com/section/energy-environment/news/copenhagens-dream-of-being-carbon-neutral-by-2025-go-up-in-smoke/
TÓTH Róbert Péter – SZALAI Mátyás – TETTAMANTI Tamás (2020): A HU-GO elektronikus útdíjrendszerből származó adatok forgalombecslési és forgalomirányítási célú felhasználási lehetőségei. Közlekedéstudományi Szemle, 70(6), 4–20. Online: https://doi.org/10.24228/KTSZ.2020.6.1
WHO (2021): Barcelona: Using Urban Design to Improve Urban Health. 2021. október 26. Online: https://www.who.int/news-room/feature-stories/detail/barcelona-using-urban-design-to-improve-urban-health
WOLNIAK, Radosław (2023): Smart Mobility in Smart City – Copenhagen and Barcelona Comparision. Scientific Papers of Silesian University of Technology Organization and Management Series, (172), 679–697. Online: https://doi.org/10.29119/1641-3466.2023.172.41