The Development, Changes and Vision of Law Enforcement and Public Service Career Guidance Training
Copyright (c) 2024 Kállai S. Barbara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
The study is a preliminary research into why vocational training for law enforcement orientation has not yielded results that meet expectations so far. I have examined possible reasons for this. In discussions with my colleagues who teach in vocational training, the following potential reasons emerged: the distribution of subjects in the curriculum does not take into account agespecific characteristics, and the expectations of students enrolling in the training do not align with the realities of the profession. Due to the differing opportunities provided by educational institutions, the educational conditions do not present a common picture. These factors may play a role in diminishing the intention to pursue education during the course of the training.
Keywords:
How to Cite
References
BORBÉLY-PECZE Tibor Bors (2016): Szakképzés és pályaorientáció – tévutak és lehetőségek. Educatio, 25/1, 59–69. Online: https://epa.oszk.hu/01500/01551/00095/pdf/EPA01551_educatio_2016_1_059-069.pdf
IKK Nonprofit Zrt. [é. n.]. Online: https://ikk.hu/
KALMÁRNÉ PÖLÖSKEI Anett (2018): Rendvédelmi szervek és alapfeladatok II. Rendészeti ismeretek. Budapest: Belügyminisztérium.
Képzési és Kimeneti Követelmények (KKK), Programtantervek (PTT) [é. n.]. IKK Nonprofit Zrt. Online: https://ikk.hu/p/kkk-ptt#rendeszet-es-kozszolgalat
Magyar Kereskedelmi és Iparkamara [é. n.]: Ágazati alapvizsga „kisokos”. Magyar Kereskedelmi és Iparkamara. Online: https://mkik.hu/agazati-alapvizsga-kisokos
Magyar Rendőr, 1983. július 30.
MOLNÁR Katalin (2014): Egy sikertörténet a rendészeti képzés területéről. In TORGYIK Judit (szerk.): Sokszínű pedagógiai kultúra. Révkomárom: International Research Institute, 513–518. Online: http://www.irisro.org/pedagogia2014januar/0707MolnarKatalin.pdf
Pályaorientációs tanárok konferenciája [é. n.]. Rendőrségi Oktatási és Kiképző Központ. Online: https://rokk.hu/rokk-hirek/palyaorientacios-tanarok-konferenciaja/
Törvények – Archívum [é. n.]. Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal. Online: https://www.nive.hu/in- dex.php?option=com_content&view=article&id=177&fbclid=IwAR3X9IcKW- P4sbT8csNb2VX-C0M7YHnYMIhXlFolXRGYP-SLs8OV9GodR9M
Vizsgaeredmények 10 vizsgatárgyból (a nem megjelenteken és a mentességgel rendelkezőkön kívül) (2022). Kétszintű érettségi – Publikus statisztikák, 2022. május–június. Online: https://www.ketszintu.hu/publics-tat.php?stat=_2022_1&fbclid=IwAR01ajpHDRZtwBwhVM2gQhuk- bdu5A32mYqpST3c4Yk1UKZJLgcx0z3Z_I7g
ZSOLDOS András (2016): A szakképzés története, jelenlegi helyzete és megítélése Magyarországon. Szakdolgozat (történelem MA). Kézirat. Miskolc: Miskolci Egyetem.