Applicability of Unmanned Aerial Vehicles in Logistic Reconnaissance of Road and Railway Networks Part 2

doi: 10.32567/hm.2023.2.2

Abstract

Information that derives from theatre reconnaissance plays an important role in planning and organising the process of logistic support of peace support operations. Logistic reconnaissance may contain information about areas, infrastructures, transportation networks and systematization of these data which is very important for (the) logistic support. Data from the evaluation of transportation networks which have crucial importance when movement and deployment tasks of forces are planned and conducted can be highlighted. Considering transportation networks, road and railway infrastructure elements become important factors during land movement of forces when a significant amount of personnel and equipment are to be moved. There are different methods of gaining such information. The application of Unmanned Aerial Vehicles is one of the possible solutions, however, it can be important for personnel carrying out reconnaissance because with the help of it inspection of road and railway networks can become quicker and more accurate. Nowadays there are a wide range of types and applications of Unmanned Aerial Vehicles. It should be analysed which of them are (the most) suitable for conducting logistic reconnaissance. Without attempting to be comprehensive, the objectives of the authors of this article are to present the different types of Unmanned Aerial Vehicles and analyse their applicability for logistic reconnaissance based on practical experience.

Keywords:

logistics reconnaissance unmanned aerial vehicles rail and road networks visual reconnaissance peace support operations logistics support

How to Cite

Szajkó, G., Németh, A., & Szatmári, B. (2023). Applicability of Unmanned Aerial Vehicles in Logistic Reconnaissance of Road and Railway Networks Part 2. Military Engineer, 18(2), 31–56. https://doi.org/10.32567/hm.2023.2.2

References

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (2001): Az országos közforgalmi vasutak pályatervezési szabályzata. Budapest. Online: https://docplayer.hu/105930546-Az-orszagos-kozforgalmu-vasutak-palyatervezesi-szabalyzata.html

Duplitec Kft. (2017): DJI Phantom 4 Pro/Pro+ felhasználói kézikönyv. Online: https://www.duplitec.hu/manuals/dji/phantom/dji-phantom4pro-manuals.pdf

Ember István – Kovács Zoltán (2022): Mini drónok lehetséges alkalmazása tűzszerész műveletekben. Haditechnika, 56(2), 18–23. Online: https://doi.org/10.23713/HT.56.2.04

Envirosense [é. n.]: Légi felmérések elvégzése LIDAR technológiával. Online: https://envirosense.hu/2021/04/27/egyedi-felmeresek-elvegzese-lidar-technologiaval/

Global Hawk. Online: https://kstatelibraries.pressbooks.pub/counterunmannedaircraft/chapter/chapter-5-surveillance-and-reconnaissance-mumm/

Haig Zsolt et al. (2014): Elektronikai hadviselés. Budapest: Nemzeti Közszolgálati Egyetem. Online: https://opac.uni-nke.hu/webview?infile=&sobj=9276&source=webvd&cgimime=application%2Fpdf%0D%0A

Insitu (2022): TacitView Media Exploitation Tool. Online: https://www.insitu.com/wp-content/uploads/2021/09/TacitView_ProductCard_DU091021.pdf

Lesiak, Piotr (2020): Inspection and Maintenance of Railway Infrastructure with the Use of Unmanned Aerial Vehicles. Problemy Kolejnictwa, 188, 115–127. Online: https://doi.org/10.36137/1883E

Magyar Állami Vasutak (2021): Tata Állomási Végrehajtási Utasítás. 5. számú módosítás.

Magyar Útügyi Társaság (2017): Közutak tervezése. Online: https://ume.kozut.hu/dokumentum/150

Németh András (2018a): Technical Dimensions of the Development of Unmanned Aerial Systems and Their Impact on Public Service Uses. AARMS, 17(3), 149–163. Online: https://folyoirat.ludovika.hu/index.php/aarms/article/view/1073/395

Németh András (2018b): UAV-k alkalmazása a közfeladatok ellátása során II. Hadmérnök, 13(3), 68–86. Online: https://doi.org/10.32565/aarms.2018.3.10

Németh András – Bacsa Balázs – Németh Szabolcs (2011): Légi sugárfelderítő konténer mérési eredményeinek továbbítása Kongsberg többfunkciós rádiók segítségével. I. rész. Haditechnika, 45(1), 10–14. Online: http://real-j.mtak.hu/11404/1/Haditechnika%202011_1_teljes_red.pdf

Németh András – Pápics Patrik: Mini UAV-rajok alkalmazásának lehetőségei, különös tekintettel a katonai célú igénybevételre. II. rész. Haditechnika, 53(6), 2–6. Online: https://doi.org/10.23713/HT.53.6.01

Palik Mátyás (2013): Pilóta nélküli légijárművek katonai alkalmazása. In Palik Mátyás (szerk.): Pilóta nélküli repülés profiknak és amatőröknek. Budapest: Nemzeti Közszolgálati Egyetem, 281–298.

Pusztai Zoltán – Hajder Levente (2019): Affin transzformációt becslő eljárások kvantitatív kiértékelése drónfelvételek által. In KÉPAF 2019: Képfeldolgozók és Alakfelismerők Társaságának 12. országos konferenciája. Online: https://eprints.sztaki.hu/9695/1/Pusztai_1_30762027_ny.pdf

USAF official site [é. n.]: RQ-4 Global Hawk USAF Fact Sheet. Online: https://www.af.mil/About-Us/Fact-Sheets/Display/Article/104516/rq-4-global-hawk/

Szajkó Gyula (2019): Az út és úthálózatok értékelése a hadszíntéri logisztikai felderítés végrehajtásakor. Hadmérnök, 14(4), 61–77. Online: https://doi.org/10.32567/hm.2019.4.4

Szajkó Gyula – Lévai Zsolt (2021): A vasúthálózatok értékelése a hadszíntéri logisztikai felderítés végrehajtásakor. Hadtudományi Szemle, 14(1), 27–52. Online: https://doi.org/10.32563/hsz.2021.1.3

Szloszjár Balázs (2017): A dandárképesség jövője – Mennyiség vagy Minőség? Honvédségi Szemle, 27(5), 26–45. Online:https://honvedelem.hu/files/files/65171/hsz_2017_5_beliv_026_045.pdf

United States Air Force Scientific Advisory Board (2011): Operating Next-Generation Remotely Piloted Aircraft for Irregular Warfare. SAB-TR-10-03. Online: https://info.publicintelligence.net/USAF-RemoteIrregularWarfare.pdf

Végéhez ért az ötéves Skylark beszerzési projekt, a KFOR-banis bizonyít az új típus. Honvédelem, 2022. december 13. Online: https://honvedelem.hu/hirek/vegehezert-az-oteves-skylark-beszerzesi-projekt-a-kfor-ban-is-bizonyit-az-uj-tipus.html