MI-lyen a jövő közszolgálata? Fejlesztési irányok, jövőkép
Absztrakt
A mesterséges intelligencia (MI) gyors fejlődése jelentős mértékben átalakítja a közigazgatást, javítva a hatékonyságot és a közszolgáltatások minőségét, ugyanakkor komoly adatvédelmi és etikai kihívások elé állítja a közszolgálatot. A Magyarország Mesterséges Intelligencia Stratégiája 2020-as bevezetése a közigazgatás modernizációját célozza meg, hangsúlyozva az adatvezérelt döntéshozatal és az MI-alapú rendszerek fontosságát. Az MI integrálása azonban megköveteli a közszolgálati tisztviselők megfelelő felkészültségét és tudatosságát. Vajon milyen lesz a jövő közszolgálata? Mesterséges vagy még emberibb?
Kulcsszavak:
Hogyan kell idézni
Hivatkozások
Budapesti Közlekedési Központ 2024a: Fontos az emberi tényező – így dolgozik a BKK ügyfélszolgálata. Online: https://bkk.hu/hirek/2024/05/fontos-az-emberi-tenyezo-igy-dolgozik-a-bkk-ugyfelszolgalata.12642/
Budapesti Közlekedési Központ 2024b: Így válik Budapesten biztonságosabbá a közlekedés mindenkinek – folytatódik a Közlekedésbiztonsági Stratégia megvalósítása. Online: https://bkk.hu/hirek/2024/10/igy-valik-budapesten-biztonsagosabba-a-kozlekedes-mindenkinek-folytatodik-a-kozlekedesbiztonsagi-strategia-megvalositasa.13294/
Navracsics Tibor 2024: A fejlesztéspolitikai döntéseknél is komoly szerepet játszik a mesterséges intelligencia. Kormány.hu, 2024. szeptember 9. Online: https://kormany.hu/hirek/a-fejlesztespolitikai-donteseknel-is-komoly-szerepet-jatszik-a-mesterseges-intelligencia
Publicis Groupe Hungary 2024: Publicis Groupe Hungary Conducted Hungary’s Most Comprehensive Research Yet on AI Readiness in Collaboration with GKID. Online: https://www.publicisgroupe.hu/news/ai-readiness/
Magyarország Mesterséges Intelligencia Stratégiája 2020–2030. 2020. Online: https://digitalisjoletprogram.hu/files/2f/32/2f32f239878a4559b6541e46277d6e88.pdf
Government AI Readiness Index 2024. Online: https://oxfordinsights.com/ai-readiness/ai-readiness-index/
Mesterséges intelligencia alkalmazásai szakirányú képzések. Online: https://kepzes.itk.ppke.hu/mialkalmazasai/
Organisation and Governance. Eurydice, é. n. Online: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems/hungary/organisation-and-governance
Szalay Klára 2023: Mesterséges intelligencia, szabályozási irányok. Elemzés Országgyűlési képviselők részére. Online: https://www.parlament.hu/documents/d/guest/mesterseges-intelligencia
Trautmann Balázs 2023: MIA – a jövő magyar digitális ügyintézője. IT Business. Online: https://itbusiness.hu/technology/kiosk-digitalis-ugyintezo/
Turing, Alan 1948: Machine Intelligence. In: Copeland, B. Jack (ed.): The Essential Turing: The Ideas That Gave Birth to the Computer Age. Oxford: Oxford University Press.
Irodalomjegyzék
Copeland, B. Jack 2024: Artificial Intelligence. Encyclopedia Britannica. Online: https://www.britannica.com/technology/artificial-intelligence
Henman, Paul 2020: Improving Public Services Using Artificial Intelligence: Possibilities, Pitfalls, Governance. Asia Pacific Journal of Public Administration, 42/4: 209–221. Online: https://doi.org/10.1080/23276665.2020.1816188
Matulionyte, Rita – Zalnieriute, Monika (szerk.) 2024: Facial Recognition Technology across the Globe: Jurisdictional Perspectives. In: The Cambridge Handbook of Facial Recognition in the Modern State. Cambridge: Cambridge University Press. 267. Online: https://doi.org/10.1017/9781009321211
Campbell, Murray – Hoane, A. Joseph – Hsu, Feng-hsiung 2002: Deep Blue. Artificial Intelligence, 134/1–2: 57–83. Online: https://doi.org/10.1016/S0004-3702(01)00129-1
Rodrigues, Rowena 2020: Legal and human rights issues of AI: Gaps, Challenges and Vulnerabilities. Journal of Responsible Technology, 4. Online: https://doi.org/10.1016/j.jrt.2020.100005
Sun, Tara Qian – Medaglia, Rony 2019: Mapping the Challenges of Artificial Intelligence in the Public Sector: Evidence from Public Healthcare. Government Information Quarterly, 36/2: 368–383. Online: https://doi.org/10.1016/j.giq.2018.09.008
Susskind, Richard – Susskind, Daniel 2016: Technology Will Replace Many Doctors, Lawyers, and Other Professionals. Harvard Business Review.