Közösségi oldalak a baleset-megelőzésért
A gépjárművezetés közbeni mobiltelefon-használat megjelenítése az uniós tagállamok rendészeti egységeinek közösségimédia-felületein
Absztrakt
A gépjárművezetés közbeni mobiltelefon-használat által okozott közúti balesetek száma meredeken emelkedett az elmúlt tíz évben világszerte. Az információs társadalomban a közösségi média megjelenésével a verbális és vizuális kommunikáció egyre nagyobb szerepet játszik. A rendészeti szervek saját profilokat működtetnek, így felvetődhet a kérdés, hogy a 21. századi digitális rendészeti kommunikációban alkalmaznak-e társadalmi célú tartalmakat a figyelemelterelt vezetés visszaszorítására. A kutatás során az Európai Unió tagállamainak az országos szintű rendészeti egységei által működtetett Facebook- és Instagram-profilok bejegyzéseiből kétszer egyhónapos időtartamban mintát vettem. A tartalomelemzés módszerével azt vizsgáltam, hogy a gépjárművezetés közbeni mobiltelefon-használat témaköre megjelenik-e, és ha igen, milyen gyakran a megosztott tartalmakban. A kutatási eredmények alapján kijelenthető, hogy az offline kampányokkal és kezdeményezésekkel nincs összhangban a kutatott témával kapcsolatos tartalommegosztás a vizsgálat alá vont közösségimédia-felületeken. A társadalmi probléma nem jelent meg kiemelt szinten, holott a baleset-megelőzésre a lehetőség rendelkezésre áll ezen oldalak megfelelő tartalommenedzsmentje által, beleértve azok megfelelő tartalommegosztási gyakorlatát.
Kulcsszavak:
Hogyan kell idézni
Hivatkozások
Almansoori, Afrah – Alshamsi, Mohammed – Abdallah, Sherief – Salloum, Said A. 2021: Analysis of Cybercrime on Social Media Platforms and Its Challenges. In: Hassanien, A. E. et al.: Proceedings of the International Conference on Artificial Intelligence and Computer Vision (AICV 2021) Advances in Intelligent Systems and Computing. Springer. 615–625. Online: https://doi.org/10.1007/978-3-030-76346-6_54
Bell, Philip 2001: Content Analysis of Visual Images. In: Van Leeuwen, Theo – Jewitt, Carrey (szerk.): The Handbook of Visual Analysis. London: SAGE Publications Ltd. 10–34. Online: https://doi.org/10.4135/9780857020062.n2 ; DOI: https://doi.org/10.4135/9780857020062.n2
Bokor Tamás 2021: Individuumok és álindividuumok az interneten. Információs Társadalom, 21/1: 73–87. Online: https://doi.org/10.22503/inftars.XXI.2021.1.3
Christián László – Erdős Ákos 2022: A technológiai innováció szerepe a modern biztonság megteremtésében. Magyar Rendészet, 22/4: 81–93. Online: https://doi.org/10.32577/mr.2022.4.5
Christián, László – Molnar, István Jenő 2022: Crime Prevention and Complementary Law Enforcement in Hungary. In: Albrecht, J. F. – den Heyer, G. (eds.): Understanding and Preventing Community Violence. Cham: Springer. Online: https://doi.org/10.1007/978-3-031-05075-6_13
Dominek, Dalma Lilla – Barnucz, Nóra – Uricska, Erna – Christián, László 2023: Experiences of Digital Education from the Perspective of Students. Digital Language Learning and Flow-Based Methods in Teaching English for Law Enforcement. Információs Társadalom, 23/2: 9–24. Online: https://doi.org/10.22503/inftars.XXIII.2023.2.1
Hamelin, Nicolas – El Moujahid, Othmane – Thaichon, Park 2017: Emotion and Advertising Effectiveness: A Novel Facial Expression Analysis Approach. Journal of Retailing and Consumer Services, 36(C): 103–111. Online: https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2017.01.001
Handley, Rachel 2024: 32 Top Social Media Platforms Worldwide. Semrush Blog. Online: https://www.semrush.com/blog/most-popular-social-media-platforms/
Hernandez-de-Menendez, Marcela – Díaz, Carlos A. Escobar – Morales-Menendez, Ruben 2020: Educational Experiences with Generation Z. International Journal on Interactive Design and Manufacturing, 14/3: 847–859. Online: https://doi.org/10.1007/s12008-020-00674-9
Hu, Xiaochen – Lovrich, Nicholas P. 2023: A Model of Police – Public Online Communication: Learning from Policing Under COVID-19 Pandemic Conditions. In: Deflem, Mathieu (szerk.): Crime and Social Control in Pandemic Times (Sociology of Crime, Law and Deviance). Leeds: Emerald Publishing Limited. 173–189. Online: https://doi.org/10.1108/S1521-613620230000028012
Ioannidis, Yannis 2009: Representation. In: Liu, Ling – Özsu. M. Tamer (szerk.): Encyclopedia of Database Systems. Boston, MA: Springer. 3405–3410. Online: https://doi.org/10.1007/978-0-387-39940-9_449
Jannusch, Tim – Völler, Michaele – Finbarr, Murphy – Mullins, Martin 2020: A New Version of the Behaviour of Young Novice Drivers Scale (BYNDS). Insights from a Randomised Sample of 700 German Young Novice Drivers. Accident Analysis & Prevention, 145/105622. Online: https://doi.org/10.1016/j.aap.2020.105622
Jannusch, Tim – Darren, Shannon – Völler, Michaele – Finbarr, Murphy – Mullins, Martin 2021: Smartphone Use While Driving: An Investigation of Young Novice Driver (YND) Behaviour. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 77/209–220. Online: https://doi.org/10.1016/j.trf.2020.12.013
Kuttner Ádám – Kristóf Anikó – Kárpáti Andrea 2021: Instagram közösségi média használata a kiállítási kommunikációban – iskolai kísérlet bemutatása. Jel-Kép: Kommunikáció, Közvélemény, Média, 4/19–29. Online: https://doi.org/10.20520/JEL-KEP.2021.4.19
Lobnikar, Branko – Christián, László – Balla, József – Kalmár, Ádám – Mraović, Irena Cajner – Borovec, Krunoslav – Sotlar, Andrej 2023: Police and Other Plural Policing Institutions in Central and Eastern Europe Facing COVID-19 Pandemic. In: Boer, Monica Den – Bervoets, Eric – Hak, Linda (szerk.): Plural Policing, Security and the COVID Crisis: Comparative European Perspectives. Springer Nature. 107–138. Online: https://doi.org/10.1007/978-3-031-19177-0_4
Molnár István Jenő 2020: A bűnmegelőzési stratégia. In: Barabás Andrea Tünde (szerk.): Alkalmazott kriminológia. Budapest: Ludovika. 305–318. Online: https://bit.ly/3UEfXOs
Russmann, Uta – Svensson, Jacob 2017: Introduction to Visual Communication in the Age of Social Media: Conceptual, Theoretical and Methodological Challenges. Media and Communication, 5/4: 1–5. Online: https://doi.org/10.17645/mac.v5i4.1263
Simon Tünde – Kárpáti Andrea 2018: Vizuális kommunikáció a tudományközvetítésben. Jel-Kép: Kommunikáció, Közvélemény, Média, 4/87–96. Online: https://doi.org/10.20520/JEL-KEP.2018.4.87
Solar, Patrick 2015: Law Enforcement vs. Policing: What’s the Difference? Academy of Criminal Justice Sciences – Police Section, 25/2: 2–11.
Székely Levente – Veszelszki Ágnes 2021: A tartalomfogyasztás fizikai és virtuális terei. In: Székely Levente (szerk.): Magyar fiatalok a koronavírus-járvány idején: Tanulmánykötet a Magyar Ifjúság Kutatás 2020 eredményeiről. Budapest: Enigma 2001. 189– 209.
Uricska Erna 2020: Rendészeti közösségi oldalak a szaknyelvoktatásban. Educatio, 29/4: 653–662. Online: https://doi.org/10.1556/2063.29.2020.4.10
Uricska Erna 2021: Online reputációmenedzsment a police_hu Instagram-profilján. Belügyi Szemle, 69/9: 1529–1547. Online: https://doi.org/10.38146/BSZ.2021.9.2
Uricska, Erna 2023a: The Relationship between the Framing of Speeding Messages and Changes in Attitude of Generation Z Respondents. Magyar Rendészet, 23/1: 249–262. Online: https://doi.org/10.32577/mr.2023.1.16
Uricska Erna 2023b: A gépjárművezetés közbeni mobiltelefon-használat elkerülése érdekében létrehozott videók meggyőző erejének tényezői a Z generáció tagjainak körében. Rendőrségi Tanulmányok, 6/4: 65–82. Online: https://doi.org/10.53304/RT.2023.4.03
Uricska, Erna 2023c: Social Networking Sites for Accident Prevention: The Representation of Mobile Phone Use While Driving on Law Enforcement Profiles in the European Union. Police Studies, 2023/1–2: 139–158. Online: https://doi.org/10.53304/PS.2023.1-2.10
Uricska Erna 2024: Digital Policing Discourse Based on the Profiles on the Hungarian Police on Social Networking Sites. (Draft dissertation). Budapest: Corvinus University of Budapest.
Uricska Erna – Lippai Zsolt 2024a: E-közösségi rendészet. A közösségi rendészet pragmatikája a Magyar Rendőrség online felületein. Eruditio – Educatio, 19/1: 107–119. Online: https://doi.org/10.36007/eruedu.2024.1.107-119
Uricska, Erna – Lippai, Zsolt 2024b: E-community Policing. The Pragmatics of Community Policing on the Profiles Operated by the Hungarian Police. Magyar Rendészet, 24/1: 75–88. Online: https://doi.org/10.32577/mr.2024.1.5
Veszelszki, Ágnes 2018: Like Economy: What is the Economic Value of Likes?. Society and Economy, 40/3: 417–429. Online: https://doi.org/10.1556/204.2018.40.3.8
Veszelszki, Ágnes 2019: Persuasion Strategies on Instagram in Wine Communication and Branding. Acta Universitatis Sapientiae Communicatio, 6/6: 83–104. Online: https://doi.org/10.2478/auscom-2019-0005
Veszelszki Ágnes 2022: A tudományos influencerektől a deepfake-ig. A legújabb tudománykommunikációs lehetőségek. Filológia.hu, 13/1–4: 27–39. Online: https://bit.ly/3YD7Kvb