Szövegalkotó mesterséges intelligenciák a jövő újságírásában

  • Gyenes Lídia
doi: 10.59648/filologia.2023.1-4.2

Absztrakt

A tanulmány arra a kérdésre keresi a választ, hogy automatizálható-e az újságírók munkája, pontosabban a hírírás. Képes lehet-e a kereskedelmi forgalomban már megjelent mesterséges intelligencia, az OpenAI mesterséges-intelligencia-kutatólaboratórium felületéről elérhető GPT-3 informatív, olvasmányos, emberszerű cikkek generálására anélkül, hogy ez az olvasónak feltűnne, vagy zavarná őt. A szövegekre specializált GPT mellett a Dall-E képalkotó intelligenciát is használom a tesztekhez, amivel realisztikus
illusztrációkat készítek a GPT írásaihoz. Ezzel párhuzamosan különböző újságírók is készítenek rövidhíreket a kísérlethez ugyanazon kulcsszavak alapján, mint amelyeket a GPT számára is megadok. Az így generált fiktív rövidhíreket az újságírók rövidhíreivel egyenlő arányban töltöm fel egy HTML-kódon alapuló weboldalra. Miután az olvasó a neki tetsző hírre kattint, egy kérdőív fogadja, amely további elemzési szempontokat biztosít a kísérlet számára. Az adatokból kiderül, hogy mennyire tudják elkülöníteni az emberek
tudat alatt az újságírói, illetve a gépi cikkeket, vagyis képes lehet-e a mesterséges intelligencia írásstílusában felvenni a versenyt az emberi újságírókkal, hosszabb távon átalakítva a hírírással foglalkozók munkáját.

Kulcsszavak:

mesterséges intelligencia GPT-3 DALL-E a jövő újságírása automatizált újságírás

Hogyan kell idézni

Gyenes, L. (2024). Szövegalkotó mesterséges intelligenciák a jövő újságírásában. Filológia.Hu, 14(1–4), 23–50. https://doi.org/10.59648/filologia.2023.1-4.2

Hivatkozások

Atkinson, Robert D. 2016: ’It’s Going to Kill Us!’ and Other Myths About the Future of Artificial Intelligence. Information Technology & Innovation Foundation. Online: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3066182

Bajomi-Lázár Péter 2003: Az objektivitás-doktrína nyomában. Médiakutató 4/2: 13–38.

Caramiaux, Baptiste – Lotte, Fabien – Geurts, Joost 2019: AI in the media and creative industries. [Research Report] New European Media (NEM). Heidelberg. 1–35. Online: https://inria.hal.science/hal-02125504/document

Frankenfield, Jake 2023: The Turing Test: What Is It, What Can Pass It, and Limitations. Investopedia, 2023. július 31. Online: https://www.investopedia.com/terms/t/turing-test.asp

Johnson, Stephen 2022: The Turing test: AI Still hasn’t Passed the “Imitation Game”. Big Think, 2022. március 7. Online: https://bigthink.com/the-future/turing-testimitation-game/

Kroll, John 2018: Digging deeper into the 5 W’ s of journalism. International Journalists’ Network, 2018. október 30. Online: https://ijnet.org/en/story/digging-deeper-5-ws-journalism

Mayr, Christina 2017: When Robots Write Articles – Capabilities and Consequences of Algorithmic Journalism. Szakdolgozat. Bécs: Universität Wien.

Mercier-Laurent, E. 2020: The Future of AI or AI for the Future. In: Strous, Leon – Johnson, Roger George – Grier, David Alan – Swade, Doron (szerk.): Unimagined Futures – ICT Opportunities and Challenges. New York: Springer International Publishing. 20–37. Online: https://doi.org/10.1007/978-3-030-64246-4_3

Monti, Matteo 2018: Automated Journalism and Freedom of Information: Ethical and Juridical Problems Related to AI in the Press Field. Opinio Juris in Comparatione 1/1: 139–155.

Oremus, Will 2022 : Google’s AI passed a famous test – and showed how the test is broken. The Washington Post, 2022. június 17. Online: https://www.washingtonpost.com/technology/2022/06/17/google-ai-lamda-turing-test/

Zhai, Yujia – Yan, Jiaqi – Zhang, Hezhao – Lu, Wei 2020 : Tracing the Evolution of AI: onceptualization of Artificial Intelligence in Mass Media Discourse. Information Discovery and Delivery 48/3: 137–149. Online: https://doi.org/10.1108/IDD-01-2020-0007