The Effect of Railway Electrification on the Passability of Hungary

doi: 10.32562/mkk.2025.1.8

Abstract

The railway network of Hungary is very dense also in international comparison: as the total length of the network is 7,395 km, the aereal density is 8.00 km/100 km2, which is the sixth densest in the world. However, in other parameters it is far behind other countries as, for example, the railway electrification of Switzerland is 100% while of Hungary it is only 42.6%. In this study I investigated how the maximal possible value of freight traffic increases if not only the electrified but also the unelectrified lines are taken into account. This parameter is not only a good tool to quantify which railway lines should be electrified, but also to show how important the diesel engines for the country are.

Keywords:

railway network graph theory flow capacity Hungarian Army

References

ARDAI, István T. – TÓTH, Bence (2023): A magyarországi vasúthálózat kapacitáskorlátainak matematikai modellezése különös tekintettel a Magyar Honvédség szállítási feladataira [Mathematical Modelling of the Capacity Limits of the Hungarian Railway Network with Special Regard to the Transport Tasks of the Hungarian Defence Forces]. In HORVÁTH, Balázs – HORVÁTH, Gábor (eds.): XIII. Nemzetközi Közlekedéstudományi Konferencia [13th International Conference on Transport Sciences]. Győr: Közlekedéstudományi Egyesület, 270–279.

CSÁRDI Gábor – NEPUSZ Tamás (2006): The Igraph Software Package for Complex Network Research. InterJournal, Complex Systems, 1695. Online: https://cran.r-project.org/web/packages/igraph/citation.html

DIJKSTRA, Edsger W. (1959): A Note on Two Problems in Connexion with Graphs. Numerische Mathematik, 1, 269–271. Online: https://doi.org/10.1007/BF01386390

Eurostat (2022): Road, rail and navigable inland waterways networks by NUTS 2 region. Online: https://doi.org/10.2908/tran_r_net

KSH (2023): A vasútvonalak hossza vármegye és régió szerint [Length of Railway Lines by County and Region]. Hungarian Central Statistical Office. Online: https://www.ksh.hu/stadat_files/sza/hu/sza0041.html

LÉVAI, Zsolt (2020): A katonai közlekedési támogatás vasútföldrajzi alapú vizsgálata [Investigation of the Military Transportation Support System Based on Rail-Geographical Aspects]. Földrajzi Közlemények, 144(4), 380–395. Online: https://doi.org/10.32643/fk.144.4.3

LÉVAI, Zsolt (2022): A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia által javasolt új budapesti vasúthálózat helyettesíthetőségének vizsgálata [Study on the Substitutability of the New Budapest Rail Network Proposed by the Budapest Agglomeration Rail Strategy]. In HORVÁTH, Balázs – HORVÁTH, Gábor (eds.): 20th European Transport Congress / XII. Nemzetközi Közlekedéstudományi Konferencia [12th International Conference on Transport Sciences]. Győr: Közlekedéstudományi Egyesület, 342–354.

LUSBY, Richard M. – LARSEN, Jesper – EHRGOTT, Matthias – RYAN, David (2011): Railway Track Allocation: Models and Methods. OR Spectrum, 33(4), 843–883. Online: https://doi.org/10.1007/s00291-009-0189-0

MOLNÁR, István (1977): Vasúti üzemszervezés [Railway Operations Management]. Budapest: Tankönyvkiadó.

MÁV – Pályavasúti Főigazgatóság (2008a) F.1. sz. Jelzési utasítás [Signalling Instructions No. F1]. Online: https://www.mavcsoport.hu/sites/default/files/upload/page/f.1._sz._jelzesi_utasitas_1-_4._mod._egyseges_szerkezetben_2023.04.01-tol_hatalyos.pdf

MÁV – Pályavasúti Főigazgatóság (2008b): F.2. sz. Forgalmi utasítás [Traffic Instructions No. F2]. Online: https://www.mavcsoport.hu/sites/default/files/upload/page/f.2._sz._forgalmi_utasitas_1-6._mod._egyseges_szerkezetben_2023.04.01-tol_hatalyos.pdf

PACHL, Jörn (2020): Railway Signalling Principles. Online: http://www.joernpachl.de/eBook%20RSP.pdf

R Core Team (2012): R: A Language and Environment for Statistical Computing. Vienna: R Foundation for Statistical Computing. Online: http://www.R-project.org/

SOMOGYVÁRI, Bence – TÓTH, Bence (2023): A V0 vasútvonal szerepe a Magyar Honvédség szállítási feladatainak ellátásában [The Role of the V0 Railway Line in the Transport Tasks of the Hungarian Defence Forces]. In HORVÁTH, Balázs – HORVÁTH, Gábor (eds.): XIII. Nemzetközi Közlekedéstudományi Konferencia [13th International Conference on Transport Sciences]. Győr: Közlekedéstudományi Egyesület, 335–346.

SZÁSZI, Gábor (2007): Magyarország közlekedési infrastruktúrájának fejlesztése napjainkban: Közút vagy vasút? [Developing Hungary’s Transport Infrastructure Today: Road or Rail?] Katonai Logisztika, 15(2), 32–59.

SZÁSZI, Gábor (2012): Transz Európai Közlekedési Hálózat (TEN-T) tervezett fejlesztési iránya, várható hatása Magyarország vasúthálózatának fejlesztésére [The Planned Development Direction of the Trans-European Transport Network (TEN-T) and Its Expected Impact on the Development of Hungary’s Rail Network]. Szolnoki Tudományos Közlemények, 16(Special Issue), 402–425.

SZÁSZI, Gábor (2013): Long-Span Railway Bridges in the Transport System of Hungary. Hadmérnök, 8(2), 98–107.

SZÁSZI, Gábor (2014): A vasúti hálózati infrastruktúrával szemben támasztott újszerű védelmi követelmények kutatása, a továbbfejlesztés feltételrendszerének vizsgálata [Research into New Security Requirements for Rail Network Infrastructure and the Conditions for Further Development]. PhD dissertation. Budapest: Ludovika University of Public Service, Doctoral School of Military Engineering. Online: https://doi.org/10.17625/NKE.2014.028

SZÁSZI, Gábor (2018): Transzeurópai közlekedési hálózat [Trans-European Transport Network]. In SIPOSNÉ KECSKEMÉTI, Klára – SZÁSZI, Gábor (eds.): Közlekedési hálózatok [Transport Networks]. Budapest: Dialóg Campus, 173–187.

TÓTH, Bence (2017): Állomások és állomásközök zavarának gráfelméleti alapú vizsgálata a magyarországi vasúthálózaton [A Graph Theoretic Analysis of Station and Inter-Station Disturbances on the Hungarian Railway Network]. Hadmérnök, 12(4), 52–66.

TÓTH, Bence (2019): Redundancy Analysis of the Railway Network of Hungary. In SZITA TÓTHNÉ, Klára – JÁRMAI, Károly – VOITH, Katalin (eds.): Solutions for Sustainable Development. Proceedings of the 1st International Conference on Engineering Solutions for Sustainable Development (ICESSD 2019). Miskolc: CRC Press, 358–368. Online: https://doi.org/10.1201/9780367824037

TÓTH, Bence (2021): The Effect of Attacks on the Railway Network of Hungary. Central European Journal of Operations Research, 29, 567–587. Online: https://doi.org/10.1007/s10100-020-00684-8

TÓTH, Bence (2022): A modellek felbontásának hatása az eredmények pontosságára ‒ állomásköz vs. térköz [The Impact of Model Resolution on the Accuracy of Results – Station Spacing vs. Spacing]. In HORVÁTH, Balázs – HORVÁTH, Gábor (ed.): 20th European Transport Congress / XII. Nemzetközi Közlekedéstudományi Konferencia [12th International Conference on Transport Sciences]. Győr: Közlekedéstudományi Egyesület, 415–423.

TÓTH, Bence – HORVÁTH, István (2019): How the Planned V0 Railway Line Would Increase the Resilience of the Railway Network of Hungary Against Attacks. AARMS, 18(3), 109–129. Online: https://doi.org/10.32565/aarms.2019.3.9

TÓTH, Bence – LÉVAI, Zsolt (2021): Új vasúti Duna-hidak helyszíneinek kvantitatív analízise a vasúthálózat szempontjából [Quantitative Analysis of New Railway Danube Bridge Sites from a Railway Network Perspective]. In HORVÁTH, Balázs – HORVÁTH, Gábor (eds.): XI. Nemzetközi Közlekedéstudományi Konferencia [11th International Conference on Transport Sciences]. Győr: Széchenyi István Egyetem, 496–505.

UNECE (s. a.): Railway Density. Online: https://w3.unece.org/PXWeb/en/CountryRanking?IndicatorCode=47

UIC (2013): Capacity (UIC Code R 406). Paris: Union International des Chemins de fer. Online: https://tamannaei.iut.ac.ir/sites/tamannaei.iut.ac.ir/files/files_course/uic406_2013.pdf

Vasútvonalak (s. a.): VPE. Online: http://www.vpe.hu/takt/vonal_lista.php

VPE vasúthálózati térkép. Online: https://takt.kapella2.hu/metronom-server/map