The Past and Future of Safety and Security Engineering Education
Copyright (c) 2024 Bálint Ferenc, Pető Richárd
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
Higher education has undergone significant changes in the past 20 years. Student and industry demands vary year by year, posing challenges for education. Alongside theoretical instruction, increasing emphasis must be placed on practical training, which is only possible with the involvement of industrial partnerships. Technological advancement, however, propels not only defensive capabilities but also potential malicious uses. What are the directions that could significantly reshape the future? How can one prepare for these changes? How can all this be integrated into education? The purpose of the article is to provide answers to these questions and demonstrate that security technology will become increasingly complex and integrated with technological advancement.
Keywords:
References
- 1993. évi XCIII. törvény a munkavédelemről
Adobe Photoshop [@Photoshop] (2023): Introduction to Generative Fill. Adobe Photoshop. YouTube, 2023. május 23. Online: https://www.youtube.com/watch?v=Sp6K3qpVFO0
BAK, Gerda – VELENCEI, Jolán (2022): Information Security Awareness vs Cyber Security Awareness vs Internet Safety Awareness. In FEHÉR-POLGÁR, Pál – KESZTHELYI, András – SZIKORA, Péter (szerk.): MEB – 20th International Conference on Management, Enterprise, Benchmarking. Budapest: Óbuda University Keleti Károly Faculty of Business and Management, 47–55.
BETZ, Sunny (2024): 7 Types of Artificial Intelligence. Online: https://builtin.com/artificial-intelligence/types-of-artificial-intelligence
bHaptics [é. n.]: Enhance your VR Experience with Elaborate Haptic Sensations. Online: https://www.bhaptics.com/
CARNEY, Matthew (2020): Leave no Dark Corner. ABC News, 2020. július 31. Online: https://www.abc.net.au/news/2018-09-18/china-social-credit-a-model-citizen-in-a-digital-dictatorship/10200278
DARUKA Norbert (2022a): Robbantástechnika I. – A robbantástechnikai képzés múltja. In Fúrás-Robbantástechnika Nemzetközi Szimpózium 2022. Budapest: Magyar Robbantástechnikai Egyesület, 6–20.
DARUKA Norbert (2022b): Robbantástechnika II. – A robbantástechnikai képzés jelene jövője és annak helye a hazai szakmai életben. In Fúrás-Robbantástechnika Nemzetközi Szimpózium 2022. Budapest: Magyar Robbantástechnikai Egyesület, 21–31.
DARUKA Norbert (2023): A folyamatos szakmai utánpótlás helyzete – harmadszor is elindult a robbantástechnikai szakmérnök/szakember szakirányú továbbképzés. In DARUKA Norbert – EMBER István – KOVÁCS Zoltán Tibor (szerk.): II. Fúrás- Robbantástechnika nemzetközi szimpózium különkiadás. Budapest: Magyar Robbantástechnikai Egyesület, 31–41.
EMBER István (2022): Hatásvizsgálati robbantás kumulatív töltetekkel. Műszaki Katonai Közlöny, 32(3), 13–23. Online: https://doi.org/10.32562/mkk.2022.3.2
EMBER István (2023): 3D nyomtatott kumulatív idomtöltetek tesztrobbantása. Műszaki Katonai Közlöny, 33(3), 29–40. Online: https://doi.org/10.32562/mkk.2023.3.3
EMBER István – ÁDÁM Balázs (2022): Kumulatív töltetházak 3D nyomtatása. Hadmérnök, 17(3), 35–44. Online: https://doi.org/10.32567/hm.2022.3.2
Enfant Terrible [@enfant-terrible] (2024): Bodycam First Gameplay Demo. New Unrecord with Ultra Realistic Graphics in Unreal Engine 5. YouTube, 2024. február 25. Online: https://www.youtube.com/watch?v=5zImkLyMCB0
Friderikusz Podcast [@FriderikuszPodcast] (2023): Generációk és szakadékok. Interjú Steigervald Krisztián generáció-kutatóval / F.P. 84. YouTube, 2022. november 30. Online: https://www.youtube.com/watch?v=j7I7pr3kFrI
Hollow [@HollowPoiint] (2024): Hyper-Realistic Body Cam Horror. YouTube, 2024. március 9. Online: https://www.youtube.com/watch?v=itCPuf-n1EM
HORVÁTH Zsolt (2018): Az információbiztonság alapjai. Online: https://docplayer.hu/286483-Az-informaci-alapjai-bevezetes-az-informaciobiztonsag-es-informaciobiztonsagi-iranyitasi-rendszer-alapfogalmaiba-es-szuksegessegebe.html
IGN [@IGN] (2023): MetaHuman – Real-Time Facial Model Animation Demo. State of Unreal 2023. YouTube, 2023. március 22. Online: https://www.youtube.com/watch?v=pnaKyc3mQVk
Megoldhatta a VR-ban való mozgás gondját a Disney (2024). Origo.hu, 2024. január 23. Online: https://www.origo.hu/techbazis/2024/01/disney-vr-futopad-holotile
Microsoft Build (2023): Üzleti kritikusság a felhőkezelésben. Online: https://learn.microsoft.com/hu-hu/azure/cloud-adoption-framework/manage/considerations/criticality
MOHAI Ágota Zsuzsanna – ELEK Barbara (2023): Tűzvédelmi mérnöki kihívások. In Szilvay Kornél Tűzvédelmi Konferencia. Tanulmánykötet. Budapest: Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar, 46–61.
Murkl Mario [@murklmario9084] (2023): Nem hittétek hogy ez igazi játék, szoval megcsináltam. Unrecord – Unreal Engine 5(4k60fps). YouTube, 2023. április 21. Online: https://www.youtube.com/watch?v=wXgeape4L6U
Négy éven belül a munkaerőpiacra lép az Alfa generáció (2023). Economx, 2023. november 20. Online: https://www.economx.hu/gazdasag/alfa-generacio-munkaeropiac-mesterseges-intelligencia.780661.html
Punish [@punish] (2023): Unrecord Trailer 4K (New Photorealistic Body Cam Game 2024). YouTube, 2023. április 19. Online: https://www.youtube.com/watch?v=otu_iFTivQw
SZABÓ Fruzsina (2022): Jöhet a nyelvvizsga nélküli diploma és „mikrotanusítvány”? Ilyen változásokról szavaz ma a parlament. Eduline, 2022. december. 7. Online: https://eduline.hu/felsooktatas/20221207_felsooktatasi_torveny_modositasa_valtozasok
SZABÓ Katalin – JUHÁSZ Tímea – KENDERFI Miklós (2022): Felsőoktatás a COVID-19 árnyékában. Hazai tapasztalatok oktatói oldalról. Vezetéstudomány, Budapest Management Review, 53(6), 2–12. Online: https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.06.01
TheVR Tech [@thevrtech] (2023): Így cseréld ki BÁRKI hangját! Kísérletezés az AI hangkészítéssel! YouTube, 2023. szeptember 16. Online: https://www.youtube.com/watch?v=whVXGeSDuh4
TOKODY, Dániel – FLAMMINI, Francesco: Smart Systems for the Protection of Individuals. Key Engineering Materials, 755(1), 190–197. Online: https://doi.org/10.4028/www.scientific.net/KEM.755.190
Unreal Engine [@UnrealEngine] (2020): Unreal Engine 5 Revealed! Next-Gen Real-Time Demo Running on PlayStation 5. YouTube, 2020. május 13. Online: https://www.youtube.com/watch?v=qC5KtatMcUw
UTASSY Sándor (2008): Vagyonvédelmi ismeretek II. Óbudai Egyetem Had- és biztonságtechnikai Mérnöki képzés Vagyonvédelmi ismeretek II. Kézirat.
VÉG Róbert (2023): A 4D nyomtatás és az okosanyagok alkalmazásának lehetőségei. Műszaki Katonai Közlöny, 33(4), 77–89. Online: https://doi.org/10.32562/mkk.2023.4.6
Videojátékok a katonai kiképzésben (2007). 24.hu, 2007. július 24. Online: https://24.hu/elet-stilus/2007/07/24/videojatekok_katonai_kikepzesben/