Ellátásilánc-menedzsment alapjai és alkalmazási lehetősége a honvédelmi tárca ellátási rendszerében
Abstract
Az ellátásilánc-menedzsment, mint kifejezés 1982. június 4-én került a vállalatirányítással foglalkozó szakirodalomba. Ezen a napon a Financial Times-ban Keith Oliver a Booz Allen vállalat első elnökhelyettese a beszállítókat és fogyasztókat összekötő komplex kapcsolatrendszer leírására használta az ellátásilánc-menedzsment kifejezést. Az eltelt több mint 20 évben az ellátásilánc-menedzsment szókapcsolat értelmét számos félreértés övezte. Sokan használták, és használják napjainkban is, mint a logisztika szinonimája, vagy a logisztika fogalmát kiszélesítve értelmezik, belefoglalva a logisztika fogalmába az ellátást végző szervezeteket és a fogyasztókat. Egy másik nézet szerint az ellátásilánc-menedzsment a beszerzésnek vagy a működtetésnek egy új megnevezése, egy további viszont úgy tartja, hogy a beszerzésnek, a működtetésnek és a logisztikának a kombinációja. Jelen publikáció célja bemutatni az ellátási lánc alapelveit, elemeit, folyamatait, valamint gyakorlati bevezetésének lehetőségeit a védelmi tárca ellátási rendszerébe. Ez utóbbi kiemelt fontossággal bír, mivel a honvédelmi tárca ellátási rendszerének fejlődése néhány évvel ezelőtt elakadt, sőt napjaink átalakítását követően az összeomlás szélére sodródott. Ezért egy korszerű rendszer kialakítása nemcsak időszerű, de tovább már nem halogatható. A korszerűsítés legkézenfekvőbb iránya egy, az ellátásilánc-menedzsment alapuló rendszer megteremtése, melynek üzleti életben már jól bevált módszerek adaptálására kell épülnie.