A propaganda mint fegyver – a propagandagránátok alkalmazása a világháborúkban

doi: 10.32562/mkk.2025.ksz.1.10

Absztrakt

A háborúk során a fegyveres harc mellett mindig is kiemelt szerepet játszott az információs hadviselés. A II. világháború idején a propaganda nem csupán a médián keresztül, hanem egészen rendhagyó eszközökkel is célba jutott: ilyenek voltak a propaganda céljából bevetett robbanótestek, amelyek a fizikai támadás és a pszichológiai befolyásolás határmezsgyéjén működtek. A tanulmány célkitűzése annak vizsgálata, hogy milyen politikai, társadalmi és katonai célokat szolgáltak ezek a propagandaeszközök, valamint milyen hatással voltak a háborús pszichológiára, a közvélemény formálására és az ellenséges erők moráljára. Különös figyelmet fordítok azokra az esetekre, amikor a propaganda közvetlenül robbanóeszközökhöz kapcsolódott, például a 122 mm-es orosz propagandagránátokhoz. A kutatás nemcsak történelmi szempontból jelentős, hanem napjaink információs hadviselésének megértéséhez is hozzájárulhat. A II. világháború propagandájának elemzése révén rávilágíthatunk arra, hogyan alakult ki az információ fegyverként való használata, és milyen formákban van jelen a modern konfliktusokban. Témaválasztásom oka az, hogy meglátásom szerint a hagyományos fegyverekkel vívott harc mellett aránytalanul kisebb hangsúlyt kapnak a lélektani hadviselés változatos eszközei, amelyek a kézzelfogható statisztikai adatokkal, például halálozási rátákkal szemben kevésbé markánsan kimutathatók. A rendelkezésemre álló hely korlátozott, így a teljesség igénye nélkül érintek néhány, a II. világháborúban részt vevő országot háborús propaganda vonatkozásában.

Kulcsszavak:

propaganda világháború gránát

Hivatkozások

AGORA Zsuzsanna (2020): A nácizmus történeti pszichológiája. Pécs: Kronosz.

BADSEY, Stephen (1997): D-Day. A partraszállás története a normandiai partoktól Franciaország felszabadításáig. Budapest: Ferenczy Könyv- és Lapkiadó.

Britannica [é. n.]: Operation Fortitude. Online: https://www.britannica.com/event/Operation-Fortitude

CHURCHILL, Winston S. (1989): A második világháború I–II. Budapest: Európa.

DARUKA Norbert (2014): Robbanótestek I. – Amit a bombákról tudni érdemes. Műszaki Katonai Közlöny, 24(4), 68–82. Online: https://folyoirat.ludovika.hu/index.php/mkk/article/view/2298/1565

FRIEDMAN, Herbert A. [é. n.]: The Propaganda Shell. Online: https://www.psywarrior.com/PropArtilleryShell.html

GAJDOS Milán (2024): Bombaüzenet. Magyar Honvéd Magazin, 24(12).

HAJDU RÁFIS János (2006): Aknászok, tűzszerészek, hős magyar honvédek, A II. világháborúban és a következő években. Mezőkövesd: Legatum Kiadó.

KINCSES Katalin Mária (2017): Propaganda az I. világháborúban. Az Országos Széchényi Könyvtár kiállítása, 2015. október 16. – 2016. április 9. Hadtörténelmi Közlemények, 130(1), 217–222. Online: http://real.mtak.hu/123996/1/Propaganda%20az%20elso%20vilaghaboruban.pdf

Tüfe/107 Szabályzat (1969). Honvédelmi Minisztérium.

VIRÁNYI Péter (2019): A propaganda természete. Jel-Kép, Kommunikáció, Közvélemény, Média, (3), 2–16. Online: https://doi.org/10.20520/JEL-KEP.2019.3.3

Fortepan/Lissák Tivadar. Online: https://fortepan.hu/hu/photos/?q=Liss%C3%A1k%20Tivadar