The Use of Chatbots in the Teaching of the Hungarian Language

The Development of Algorithmic Thinking Within the Framework of the Hungarian Language Course

  • Dőryné Zábrádi Orsolya
  • Petzné Tóth Szilvia
doi: 10.59648/filologia.2024.1-4.6

Abstract

Today, education, the teaching-learning process, is undergoing many changes. 21st century skills increasingly emphasise the importance of collaboration, self-development and lifelong learning. In addition, the potential for using artificial intelligence in education is growing. In teacher training, we have combined the teaching of semantics and grammar (vocabulary, morphology, syntax) in the Hungarian language course with the development of algorithmic thinking in mathematics. This gives scope for integration between subjects and the theory of multiple intelligences. Furthermore, using modern technological advances and rethinking the traditional frontal, paper-based teaching, we redesigned our lessons based on the SAMR model, giving students the task of playing the role of a chatbot and creating flowcharts and mind maps using a computer application. The description and results of this experimental research and methodological innovation are summarized in this presentation.

Keywords:

AI chatbot teacher training algorithmic thinking grammatical knowledge Hungarian language course

How to Cite

Dőryné Zábrádi, O., & Petzné Tóth , S. (2024). The Use of Chatbots in the Teaching of the Hungarian Language: The Development of Algorithmic Thinking Within the Framework of the Hungarian Language Course. Filológia.Hu, 15(1–4), 82–100. https://doi.org/10.59648/filologia.2024.1-4.6

References

Dancs Gábor 2019: Hype-cycle – A szenzáció-ciklus. Online: https://neteducatio.hu/hype-cycle-a-szenzacio-ciklus/

Gardner, Howard 1983: Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books.

Goertzel, Ben 2014: Artificial General Intelligence. Concept, State of the Art, and Future Prospects. Journal of Artificial General Intelligence, 5/1: 1–48. Online: https://doi.org/10.2478/jagi-2014-0001

Halász Gábor – Kovács István Vilmos – Pálvölgyi Lajos (szerk.) 2021: Oktatás, technológia, innováció. Budapest: Akadémiai. Online: https://doi.org/10.1556/9789634547280

Holmes, Wayne – Bialik, Maya – Fadel, Charles 2019: Artificial Intelligence. Education Promises and Implications for Teaching and Learning. Boston, MA: The Center for Curriculum Redesign. Online: https://www.researchgate.net/publication/332180327_Artificial_Intelligence_in_Education_Promise_and_Implications_for_Teaching_and_Learning

Keszler Borbála – Balogh Judit – Laczkó Krisztina – Haader Lea – Kugler Nóra – Lengyel Klára 2016: Magyar grammatika. Budapest: Műszaki Könyvkiadó.

Kuhail, Mohammad Amin – Alturki, Nazik – Alramlawi, Salwa – Alhejori, Kholood 2023: Interacting with educational chatbots. A systematic review. Education and Information Technologies, 28/1: 973–1018. Online: https://doi.org/10.1007/s10639-022-11177-3

Lengyelné Molnár Tünde – Balla Georgina – Esztelecki Péter – Szabó Emilia – Ujhelyi Gábor 2023: ChatGPT az oktatásban. Könyv és Nevelés, 25/2: 109–123. Online: https://epa.oszk.hu/03300/03300/00039/pdf/EPA03300_konyv_es_neveles_2023_2_109-123.pdf

Luckin, Rosemary – du Boulay, Benedict 2007 (eds.): Artificial Intelligence in Education. IOS Press.

Marr, Bernard 2018: How Is AI Used In Education – Real World Examples Of Today And A Peek Into The Future. Forbes, 2018. július 25. Online: https://n9.cl/53sw95

Petzné Tóth Szilvia – Pápai Bernadett – Reider József 2022: Problémamegoldó gondolkodás fejlesztése a tanítóképzésben a SAMR-modell segítségével. In: Reflexiók a neveléstudomány legújabb problémáira. Eger: Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Líceum Kiadó. 73–85. Online: https://doi.org/10.46403/Reflexiok.2022.73

Puentedura, Ruben 2013: SAMR: Getting To Transformation. Online: http://www.hippasus.com/rrpweblog/archives/2013/04/16/SAMRGettingToTransformation.pdf

Szűts Zoltán – Jinil, Yoo 2018: A chatbotok jelensége, taxonómiája, felhasználási területei, erősségei és kihívásai. Információs Társadalom, 18/2: 41–55. Online: https://doi.org/10.22503/inftars.XVIII.2018.2.3

Toldi Lajos – Lengyelné Molnár Tünde 2024: A ChatGPT intelligens oktatórendszerekbe történő integrálási lehetőségeinek vizsgálata. In: Juhász Erika – Gyányi István (szerk.):Az oktatás időszerű narratívumai. Absztraktkötet: Hungarian Conference on Educational Research HuCER. Eger: Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (HERA). 270–271. Online: https://hera.org.hu/wp-content/uploads/2023/12/Absztrakt-kotet_HUCER2024-1.pdf

Werschitz Ottó 2019: A mesterséges intelligencia: tévhitek, valóság és gyakorlati alkalmazás. Magyar Elektronika, 2019. március 13. Online: https://bit.ly/3UGNfMO

Wolfné Borsi Julianna 2017: A Digitális Pedagógiai Módszertani Központ szerepe a digitális oktatás elterjesztésében. Online: https://bit.ly/4fhOvhP

W. Jordan, Pamela – Hall, Brian – Ringenberg, Michael – Cue, Yui – Rose, Carolin 2007: Tools for Authoring a Dialogue Agent that Participates in Learning Studies. Artificial Intelligence in Education, 158: 43–50. Online: https://ebooks.iospress.nl/publication/3501